2012 „Out of Flat!“ – Atsushi Takahashi, Cousteau Tazuke, Macoto Murayama

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Out of Flat!
Atsushi Takahashi, Cousteau Tazuke, Macoto Murayama
Vernissage: Freitag, 3. Feb. 19-21 Uhr, 2012
Die Künstler sind anwesend
Ausstellungsdauer: 4.2.2012 – 24.3. 2012
Eine Kooperation mit Frantic Gallery, Tokyo

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Der Titel „OUT OF FLAT!“ ist eine Anspielung auf jenen Trend  in der japanischen Gegenwartskunst der letzten Dekade, der unter dem Label  „Superflat“ firmiert.
Der Boom von „Superflat“ generierte sich aus Links zur  Massenkultur und verdankt seine Popularität der Macht von Japans Popkultur.  Die  in der Ausstellung gezeigten Künstler dagegen schlagen umgekehrt einen  persönlichen und autonomen Blick auf die Kunst vor, indem sie ihren  künstlerischen Ausdruck allein auf eigene Interessen und Werte konzentrieren,  ohne Verbindungen zu Strömungen, die „Japan“ repräsentieren sollten. Takahashi,  Tazuke und Murayama sind jedoch ebenfalls hochtechnisierte Künstler, nicht nur  im Hinblick auf den kommerziellen Wert der Kunst. Sie entwickelten ihre  technischen Methoden selbst, welche zusätzlich eine Untersuchung über die  Struktur und das Material von Malerei darstellen.

Atsushi Takahashi, der Ölfarbe ohne Pinsel auf die Leinwand  bringt, zeigt die menschliche Natur in ihrer Ambiguität, in einem  Zwischenzustand zwischen Klarheit und Dunkelheit, sei es bei einem Neugeborenen  oder einem alten Mann. Cousteau Tazuke, der transparente Acrylplatten aufritzt  und mit Farbe füllt, entwickelt paradoxe Topologien, wobei es sich um  Revolutionierung der linearen Perspektive und dem Zugang zum Thema „Bild“ dreht.  Macoto Murayama, der 3ds Max Software nutzt, um digitale Pflanzen zu erschaffen,  verschreibt sich exzessiven Beschreibungen von Blumen und schafft dabei einen  umfangreichen Corpus botanischer Diagramme.

Im Gegensatz dazu unterstützt die „offizielle Linie“  japanischer Gegenwartskunst einen „infantilen Geist“, und zwar ebenso was den  Inhalt wie ihren einfachen zeichenhaften Charakter betrifft. „Superflat“  insistierte auf zweidimensionalen Bildern, die auf dem japanischen Holzschnitt  und japanischem Graphik-Design basieren, auf Anime und Manga, währenddessen „Out  of Flat“ eine philosophische Annäherung der Möglichkeit von Raum im gemalten  Bild ist, in dem es um die Vielfalt von Inhalten und Ausdrucksmöglichkeiten  geht.

Galerie Hengevoss-Duerkop in collaboration with Frantic Gallery presents “OUT of FLAT!” Exhibition, showing works of three artists who stand for the new generation of Japanese art scene.
The exhibition brings together three personalities that pursue their rather individual interests, gradually pushing their artistic researches to the borderline with “obsession”. Atsushi Takahashi depicts the human mind in state of suspension between clarity and obscurity, sometimes expressed in the unfocused gaze of a new-born child or the blurred consciousness of old people. Cousteau Tazuke develops paradoxical topology, revolutionizing linear perspective and imaginary depth. Macoto Murayama dedicates himself to excessive descriptions of flowers, building a vast corpus of botanical diagrams.
With individual content comes original technique. Takahashi squeezes oil on canvas, excluding “brush” and “stroke” from art of painting, and instead emphasizes carpet-like interlacing of colorful tubes and vivid substance of painting material. Tazuke carves transparent acrylic planes and pours paint in resulting cavities exhibiting the back side of the work. Murayama uses 3ds Max software to create digital plants presented from all possible point of views and including maximum of possible indications of its sizes and details.
All three artists work in “limits” of two dimensions, but overcome “plane” imaginary introducing new possibilities for spatiality in art. Whether it is a physical volume of “oil squeezed on canvas”, carved cavities inside acrylic resin or half-transparent volumes in digital drawings, “OUT of FLAT!” fills the gallery space with various “exits” into new possible dimensions in 2-dimensional art. However, “OUT of FLAT!” takes us further than topics of art history and aesthetics: it also proposes one of the possible exit from stiffed (perception of) general trend of contemporary art in Japan of the past decay, labeled as “superflat”.
   If the boom of “supeflat” was generated and developed thanks to its link to mass culture, while its popularity simply borrows strength of Japanese pop culture itself, presented artists in reverse, proposes “personal-grounded” autonomous point of view on art, with their artistic expressions based solely on their own interests and values, with no links to anything that might represent “Japan” and support rather narrow perception of it.
Furthermore, Takahashi, Tazuke and Murayama are highly technical artists, and not simply in pursue of commercial value: they develop The Method which is in itself a research of structure and material of painting. It is a stance antithetical to the “official version” of contemporary Japanese art that supported infantile spirit both in the content of works as well as in its simple drawing-like character.
Finally, superflat was insisting on 2-dimentional images emphasizing aesthetics of Japanese woodblock prints and contemporary graphic design, anime and manga, although “OUT of FLAT!” proposes a philosophical approach to the possibility of space in painterly image creating more room for a variety in topics and expressions.           
Thus “OUT of FLAT!” is an aesthetic term to describe the common features of presented artists as well as a critical slogan that is supposed to lead the visitors of the exhibition to another less flat version of Japanese contemporary art and it’s more deep-rooted alternative future.